Interview by Tamara Zablocki – Urban Magazin

“Kako su nam oteli Osmi mart”
Interview: Tamara Zablocki
Photography: Almin Zrno
March, 2016
Bosnian language

adela jusic

 

“Nažalost, već godinama je ovaj praznik među većinom percipiran kao “dan majki”. To je samo još jedna od brojnih prevara koju nam je patrijarhat uspio servirati, potencirajući tako samo ono što odgovara tom opresivnom sistemu, a to je ženska reproduktivna moć, uloga žene prvenstveno kao majke, njegovateljice i domaćice. Tako su našu istoriju borbe za ravnopravnost učinili skoro pa nevidljivom, te nas od malih nogu učili neku drugu, pažljivo kreiranu i patrijarhatu pogodniju verziju. Sjećam se, kao djeca smo u osnovnoj školi za ovaj dan pravili majkama čestitke, uvjereni da je to dan majki, znajući malo ili ne znajući ništa o istoriji ovog praznika i borbe za ženska prava. Godinama poslije, nakon mnogih čestitki na kojima sam mami crtala cvjetiće i zahvaljivala joj što me je rodila, od majke sam zahtijevala da i ona meni čestita praznik, objašnjavajući joj zašto je to praznik svih žena, pa tako i praznik onih koje ne mogu imati ili nemaju, niti ikada žele imati djecu, muža ili porodicu. Nadalje, svakako, u skladu s politikama i potrebama vječito gladnog, konzumerističkog društva u kojem živimo, ovaj praznik je na još jedan način zloupotrijebljen, pa tako možemo vidjeti, naprimjer, kampanje kao što je Mjesec žene u Konzumu, koji je, je l’, nimalo slučajno baš mjesec mart, gdje nam se nude informacije o sniženjima domaće piletine, paradajza i baby vlažnih maramica. “Drage dame”, obraća nam se Konzum i poziva nas da kao prave dame, ali domaćice prije svega, požurimo na sniženju kupiti, te zatim možda, baš za Osmi mart, spremiti za ručak pile s paradajz salatom mužu koji će doći s posla, dići sve četiri uvis, djeci koja su iz škole stigla ponosna jer su sama na času likovnog odgoja mami napravila čestitku za Osmi mart, dan majki. Prava majka, žena, domaćica će od pileta sniženog s 5,55 KM na samo 4 i 45 KM napraviti i supu, ne bi li ručak bio bogatiji, a ona ekonomičnija, jer nije svaki mjesec Mjesec žene u Konzumu, već samo mart. Nakon osmomartovskog ručka, muž će još malo prileć’, dok ona opere suđe i baby vlažnim maramica, koje je umjesto za marku i 95 kupila za samo marku i 55, obriše nahranjena dječija usta, te s ponosom i u znak zahvalnosti ostavi čestitke koje su joj djeca napravila na frižider, u koji je spremila ostatke ručka za sutra, ili na televizor, koji je muž nakon ručka upalio, a na kojem se upravo prikazuje neka emisija čija je tema Osmi mart, dan majki.”

Excerpt from interview

adela jusic 2